Blog

Przyszłość branży, zdaniem Prezesa Marcina Rosati

O planach otwarć nowych salonów, a także formatów Shop-in-Shop, wpływie zakazu handlu w niedziele oraz o sytuacji na rynku elektromarketów w Polsce rozmawiamy z Marcinem Rosati, Prezesem Zarządu MediaMarktSaturn Polska.

Jak spółka MediaMarktSaturn Polska ocenia rok 2018? Co udało się osiągnąć?

W roku finansowym 2017/2018 intensywnie pracowaliśmy nad rozwojem naszej sieci w wielu obszarach i jesteśmy zadowoleni z wyników naszych działań. Kontynuowaliśmy rozwój we wszystkich kanałach sprzedaży – wychodząc naprzeciw zmieniającym się zwyczajom konsumentów, pracowaliśmy – i nadal pracujemy – nad funkcjonalnościami kanałów internetowych mediamarkt.pl i redcoon.pl. Równocześnie poszerzyliśmy sieć sklepów stacjonarnych – otworzyliśmy 5 nowych marketów: w Ostrołęce, Gdańsku, Katowicach, Warszawie i Łodzi.

Kamieniem milowym w historii naszej firmy była integracja sieci MediaMarkt i Saturn. W ciągu 4 miesięcy minionego roku kalendarzowego zrealizowaliśmy z sukcesem złożony proces połączenia obu marek pod jednym szyldem MediaMarkt. Dzięki temu wzmocniliśmy siłę marki MediaMarkt i możemy jeszcze skuteczniej odpowiadać na potrzeby i oczekiwania naszych klientów.

Wreszcie, w październiku ubiegłego roku świętowaliśmy jubileusz 20-lecia marki MediaMarkt w Polsce. To wydarzenie było dla nas wyjątkowo budujące, ponieważ pokazało nam, jak mocno nasza marka jest zakorzeniona w świadomości polskich konsumentów. Dlatego staramy się robić wszystko, aby ich nie zawieść, nieustannie rozwijamy kompetencje w obszarze doradztwa i zakres usług okołosprzedażowych.

Czy sieć odczuła skutki zakazu handlu w niedziele? Czy widoczne jest np. zmniejszenie dynamiki wzrostu sprzedaży lub wzrost kosztów w firmie?

Dni weekendowe zawsze generowały najwyższe obroty dla handlu. Skutki wprowadzenia regulacji ograniczających handel w niedziele są odczuwalne dla całej branży handlowej.

Oczywiście nastąpiło pewne przesunięcie zakupów na inne dni w tygodniu i w niedziele niehandlowe zwiększa się ruch w sklepach internetowych. Nie rekompensuje to jednak skutków ograniczenia handlu. Wprowadzone ograniczenia wprawdzie nie wiążą się dla nas z dodatkowymi kosztami, ale wymagały pewnych modyfikacji w niektórych obszarach naszej działalności.

MediaMarkt w listopadzie ub.r. uruchomił sklep na wydzielonej powierzchni hipermarketu Carrefour w Galerii Wileńskiej. Czy tego typu placówki będą otwierane w innych lokalizacjach?

Podstawowym warunkiem konkurencyjności na rynku jest ciągły rozwój kanałów dotarcia do klientów i szybkość reakcji oraz dostosowanie się do wymagań i dynamiki rynku. Chcemy być tam, gdzie są nasi klienci, dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie dwóch sklepów w formacie Shop-in-Shop w hipermarketach Carrefour w Warszawie i Łodzi. Nie wykluczamy rozwoju tego modelu. Obecnie przyglądamy się, jak nasz nowy format sprawdza się na rynku.