
Sieć MediaMarkt, podobnie jak inni detaliści non-food, działający stacjonarnie głównie w galeriach i centrach handlowych, przechodzi w czasach pandemii dramatycznie trudne chwile. Jednak nawet najtrudniejsze czasy przynoszą nie tylko problemy, ale też szanse. O funkcjonowaniu polskiego oddziału sieci MediaMarkt w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl opowiada Alpay Güner, CEO MediaMarktSaturn Polska.
Wydaje się, że sytuacja jest obiektywnie dość dramatyczna dla wszystkich operatorów non-food. W jaki sposób w tej sytuacji działa MediaMarkt w Polsce? Jak próbuje sobie radzić w tej sytuacji?
Obecna sytuacja wymaga niestandardowych działań, podejmowania trudnych decyzji i ogromnego wysiłku operacyjnego, żeby zapewnić dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jako operator wielokanałowy, w związku z zamknięciem większości naszych sklepów stacjonarnych, aktualnie koncentrujemy się na sprzedaży online i poprzez infolinię oraz na szybkich dostawach do klientów. Na początku kwietnia uruchomiliśmy usługę dostawy tego samego dnia w największych polskich miastach, którą będziemy rozszerzać na kolejne lokalizacje. Jesteśmy dostępni dla naszych klientów również poprzez chat.
Naszym atutem jest fachowe doradztwo – chętnie dzielimy się z klientami wiedzą na temat nowych technologii, wspieramy ich w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji zakupowych. Wielu konsumentów przez zakupem potrzebuje kontaktu z doradcą, chce fizycznie obejrzeć urządzenie i zapoznać się z jego parametrami i możliwościami, np. jakie zdjęcia robi aparat fotograficzny z wymienną optyką. Dlatego obecnie budujemy świadomość klientów na temat tego, jak przyjazny może być proces zakupów online, oferując szeroki wachlarz możliwości, takich jak: porada online, dostawa tego samego dnia, płatności odroczone, raty 0%. Klienci sklepu online mogą otrzymać już skonfigurowanego laptopa, gotowego od razu do pracy, czy smartfona z ekranem zabezpieczonym antybakteryjną folią ochronną. To tylko wybrane z usług, które cały czas rozwijamy, odpowiadając na bieżące potrzeby konsumentów.
Firma próbuje szukać nowych rozwiązań, jednym z nich jest wejście z ofertą na Allegro?
Decyzja o współpracy z Allegro zapadła jeszcze przed ograniczeniami związanymi z pandemią. Jest to jedno z działań podejmowanych w ramach realizacji strategii marki, która zakłada rozwój sprzedaży we wszystkich kanałach. Obecność z naszą ofertą na Allegro rozszerza nasz zasięg działania o nowy kanał, bardzo ważny w aktualnej sytuacji rynkowej.
Czy na sytuację polskiej spółki będzie miało wpływ ewentualne pozyskanie przez firmę Ceconomy pomocy publicznej (w wysokości ok 2 mld euro) od niemieckiego rządu, o które firma się stara?
Obecnie nie wiadomo, jak długo potrwa jeszcze obecna sytuacja, zanim można będzie wznowić normalną działalność biznesową. Ceconomy AG – główny udziałowiec MediaMarktSaturn – postanowił zatem dodatkowo ubiegać się o finansowanie przez niemiecki Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).
Jak w tej sytuacji funkcjonuje sklep internetowy? Czy klienci są zainteresowani ofertą online? Czy firma jest w stanie rozwijać ten projekt na tyle szybko, aby zrekompensować sobie chociaż część strat związanych z brakiem tradycyjnej sprzedaży?
Reagując na bieżącą sytuację, rozwijamy nowe funkcjonalności sklepu internetowego i logistykę, dostosowujemy ofertę produktów i usług do aktualnych potrzeb klientów. Obecnie sprzedaż online i poprzez infolinię cieszy się ogromną popularnością wśród konsumentów.
Dodam, że przed zamknięciem handlu nasz sklep online udostępniał opcję odbioru towaru w sklepie stacjonarnym, co cieszyło się dużym zainteresowaniem naszych klientów. W tej chwili jest to niemożliwe, dlatego uruchomiliśmy możliwość odbioru w prawie 20 tys. innych punktów: paczkomatach, sklepach Żabka, stacjach Orlen, kioskach Ruchu czy na Poczcie Polskiej.
Brak tradycyjnej sprzedaży oznacza problemy finansowe – konieczność opłaty czynszów, wypłaty pensji pracownikom, zapłaty dostawcom. Jak długo firma będzie w stanie poradzić sobie w obecnych warunkach? Jakie działania zarząd przewiduje? Poszukiwanie finansowania zewnętrznego dla utrzymania płynności? Cięcie kosztów? Zwolnienia pracowników?
W całej Grupie MediaMarktSaturn sprawdzamy obecnie, czy mamy możliwość oraz w jakim zakresie możemy skorzystać z pomocy finansowej, oferowanej przez rządy krajowe, aby zrekompensować sobie wpływ aktualnej sytuacji ekonomicznej na naszą firmę.
Ponadto rozpatrujemy kolejne wewnętrzne i zewnętrzne działania, zmierzające do ograniczenia kosztów oraz opcje odpowiedniego dostosowania lub zawieszenia inwestycji. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, ściśle współpracujemy z naszymi najważniejszymi dostawcami i znaleźliśmy wspólne rozwiązania, które mają zastosowanie w całej firmie. Obejmują one na przykład tymczasowe przedłużenie terminów płatności lub wspólne działania w celu zaoferowania naszym klientom najlepszych produktów i usług w tych wyjątkowych czasach.
Wybraliśmy naszym zdaniem najlepszy w obecnej sytuacji scenariusz: zamknęliśmy centralę firmy, poprosiliśmy pracowników o wykorzystanie zaległych urlopów, z zachowaniem tylko krytycznych funkcji, zmuszeni byliśmy również zredukować wymiar pracy naszych pracowników.
Co sądzi Pan o projekcie umożliwiającym zawieszenie płacenia czynszów? Czy to dobry pomysł? Czy MediaMarkt będzie chciał skorzystać z takiej możliwości?
Stale oceniamy możliwość wewnętrznej i zewnętrznej redukcji kosztów oraz optymalizacji czy zawieszenia inwestycji. Jedną z opcji jest zawieszenie płatności za czynsz w kwietniu jako środek zaradczy na wszystkich obecnie zamkniętych rynkach. Spotykamy się ze zrozumieniem właścicieli tych komercyjnych nieruchomości.
Jak w obecnej sytuacji wyglądają plany rozwoju firmy? Już wkrótce koronakryzys przerodzi się w kryzys ekonomiczny i głęboką recesję. Co to oznacza dla branży i sieci MediaMarkt?
Pracujemy na wszystkich frontach, aby prowadzić naszą firmę w dobrym kierunku – nawet w najbardziej niesprzyjających warunkach. I robimy postępy, dzień po dniu, tydzień po tygodniu. Podjęliśmy krótkoterminowe środki, aby utrzymać naszą działalność, a także wyznaczyliśmy kierunek na przyszłość.
W związku z dynamicznie rozwijającą się sytuacją związaną z pandemią, nie jest obecnie możliwe prognozowanie jej wpływu na naszą działalność w nadchodzących tygodniach ani wiarygodne oszacowanie wpływu na biznes, na całą branżę.
Co dzisiaj jest priorytetem dla zarządu sieci MediaMarkt w Polsce?
Najważniejsze jest dla nas jak najszybsze otwarcie sklepów stacjonarnych, oczywiście z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa dla pracowników i klientów oraz podjęcie działań zmierzających do uzyskania równowagi ekonomicznej przedsiębiorstwa w celu zapewnienia pomyślnej przyszłości MediaMarktSaturn w Polsce i zachowania miejsc pracy.
Dziękujemy