Blog

Branża powinna skupić się na szerokiej edukacji konsumentów

Zrównoważony rozwój jest nie tylko popularnym sloganem, ale realnym celem wielu z nas. Widzimy, że coraz częściej konsumenci szukają rozwiązań przyjaznych środowisku. Zwracają większą uwagę na parametry sprzętu i chętniej wybierają urządzenia z mniejszym zużyciem energii i wody. Konsumenci przywiązują dużą wagę nie tylko do jakości czy designu produktów, ale także do ogólnej postawy firm wobec środowiska. Uważnie przyglądają się naszym działaniom i coraz chętniej biorą udział w proekologicznych inicjatywach, takich jak oddawanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Pomimo ograniczeń związanych z pandemią, w ubiegłym roku, w sklepach MediaMarkt w Polsce zebraliśmy 2250 ton elektroodpadów. 

Klienci wybierając się na zakupy do naszych sklepów, coraz częściej przynoszą ze sobą wykorzystane baterie i świetlówki, czy też korzystają z opcji oddania starego sprzętu przy zakupie nowego. Ten trend potwierdzają także badania. Raport „Recycling Elektrośmieci”, przeprowadzony na zlecenie MediaMarktSaturn Polska przez pracownię badawczą SW Research wykazał, że w ciągu ostatnich pięciu lat zużyty sprzęt RTV lub AGD do utylizacji oddało aż 35% respondentów. Jednak wyniki pokazały też, że 26% badanych nigdy nie oddało sprzętu do utylizacji, więc widzimy, że w tym obszarze jest jeszcze sporo do zrobienia. 

Rozwój nowych technologii i innowacji jest nieodzownie związany z wymianą urządzeń. Sięganie po najnowsze rozwiązania nigdy wcześniej nie było tak łatwe i powszechne, ale niesie za sobą także dużą odpowiedzialność. Niezmiernie ważna jest edukacja konsumentów w zakresie odpowiedzialnych wyborów zakupowych i właściwego gospodarowania zużytymi czy niepotrzebnymi urządzeniami, aby odzyskać z nich to, co przydatne i zutylizować to, co może szkodzić środowisku i nam samym. Z tego powodu uważam, że branża powinna skupić się na szerokiej edukacji konsumentów, a także na udostępnianiu rozwiązań przyjaznych środowisku. 

Możemy to realizować poprzez organizację zbiórek zużytego sprzętu, czy oferowania proekologicznych produktów. Wyniki naszego raportu wskazały, że prawie co piąty respondent (18%) oddaje sprzęt do sklepu, w którym został zakupiony. To pokazuje, jak ważna jest rola sektora handlowego w skutecznym recyclingu elektroodpadów. Jako eksperci powinnismy także promować postawy proekologiczne na własnym przykładzie. Duży efekt mogą dać nawet proste rozwiązania niewymagające wielkich nakładów, jak zakup certyfikowanych urządzeń elektronicznych, gwarantujących mniejszy pobór energii i wody. Jako wiodący europejski dystrybutor elektroniki użytkowej, na co dzień dokładamy wszelkich starań, aby być odpowiedzialnym partnerem dla swoich klientów i kontrahentów. Działania w zgodzie z normami ekologicznymi, społecznymi i prawnymi są podstawą naszej strategii biznesowej. 

Co najważniejsze, skupiamy się na realnych rozwiązaniach i systematycznym udoskonalaniu naszej organizacji. W trakcie ostatnich kilku lat wprowadziliśmy szereg zmian, np. wprowadziliśmy elektroniczne etykiety, które pozwoliły na zmiejszenie zużycia papieru i materiałów eksploatacyjnych. Każdy sklep posiada własny system monitoringu zużycia energii, co pomaga optymalizować ustawienia urządzeń, chociażby klimatyzacji. Ograniczyliśmy także zużycie prądu poprzez wymianę tradycyjnych świetlówek na oświetlenie LED w sklepach MediaMarkt. W łańcuchu dostaw stawiamy na sprawdzone, niwelujące negatywny wpływ na środowisko rozwiązania. Współpracujemy z certyfikowanymi firmami transportowymi i stosujemy certyfikowane opakowania w centrach logistycznych. 

Podejmujemy różnorodne działania, które wspierają klientów w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji zakupowych. Zachęcamy ich do wybierania sprzętów przyjaznych środowisku, prowadzimy angażujące akcje edukacyjne i długofalowe projekty ekologiczne, jak zbiórka i gospodarowanie zużytym sprzętem. Stale wprowadzamy do naszej oferty coraz więcej produktów neutralnych dla środowiska. Wprowadzamy także dodatkowe usługi jak naprawy pogwarancyjne, które przedłużają życie produktów oraz oferujemy naszym klientom możliwość wymiany starego smartfona na kartę podarunkową. 

W MediaMarkt jesteśmy także zwolennikami ścisłej współpracy partnerskiej z naszymi interesariuszami. Inicjujemy współpracę różnych podmiotów w celu wspólnego wypracowania zrównoważonych rozwiązań naszego sektora i całego społeczeństwa. Wierzymy, że tylko działając wspólnie możemy opracować rozwiązania, które przyniosą efekty i wpłyną na nasza planetę. 

Ważnym aspektem jest wprowadzenie konkretnych regulacji, które pozwolą na sprawne funkcjonowanie całego systemu. Już teraz współpracujemy z różnymi podmiotami z sektora gospodarki odpadami i recyclingu. Dużym wsparciem byłoby także dofinansowanie projektów ekologicznych lub wprowadzenie ulg dla firm, które realizują określone normy i działają na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. W ten sposób zyskalibyśmy nową przestrzeń do kolejnych działań. 

Działalność każdego przedsiębiorstwa bez względu na branżę, wywiera wpływ na społeczeństwo i środowisko naturalne, Mając to na uwadze, firmy będą podejmować zdecydowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, aby minimalizować i równoważyć negatywne czynniki swojej działalności biznesowej, prowadzić ją zgodnie ze środowiskiem naturalnym, z poszanowaniem interesów i potrzeb lokalnych społeczności oraz swoich pracowników i partnerów biznesowych. W przeciwnym razie stracą konkurencyjność na rynku – coraz bardziej świadomi konsumenci i pracownicy zwrócą się ku markom, które reprezentują te wartości.

Alpay Güner, CEO MediaMarktSaturn Polska